100 Cims – Pedraforca (2506 m.)

La muntanya més preciosa que he pujat i conegut amb diferència. Té alguna cosa especial, no només la seva capritxosa forma, o la tranquilitat i bellesa del seu entorn. No, té alguna cosa més, inapreciable, que em captiva. I com a mi, molts més han quedat meravellats i enamorats d’aquesta muntanya i els seus paratges i pobles. La seva imponent presència denota un caràcter quasi propi dels Alps, però no, resulta que la tenim en ple Prepirineu. Es tracta del massís del Pedraforca, situat entre la serralada del Cadí pel nord i la serra d’Ensija pel sud, a l’Alt Berguedà.

Els que la coneixen, saben bé de què parlo, per als que no han tingut mai el gust de veure el Pedraforca, una imatge val més que mil paraules:

Pedraforca al Capvespre

El Massís del Pedraforca al capvespre

Bé, entrem ja en matèria, i començaré amb el croquis de la excursió, una excursió circular, ja que es puja al pollegó superior des del nord, i es baixa per la tartera, anant a parar al punt d’inici, el refugi Lluís Estasen:

Croquis Pedraforca

FITXA TÈCNICA

Punt de Partida/Arribada: Mirador de Gresolet (Crta. B-400, un cop passat Saldes, agafar trencall a mà dreta).
Població: Saldes (Berguedà).
Data: 12/11/06
Horari: 3:15 h. de pujada / 1:30 h. de baixada, TOTAL: 4:45 h.
Desnivell Acumulat: 950 m.
Distancia: 5,2 km.
Condicions: Recomanable fer-la sense neu, a partir d’èpoques primaverals fins a principis d’hivern. Pot fer força fred segons la època de l’any.
Dificultat: Mitjana (Pel desnivell acumulat, i pels passos de grau I/II de grimpada).

Ruta:

Sortint del mirador de Gresolet, tornem enrera uns 10 metres per la carretera i veurem un trencall a mà dreta que puja amunt, on està indicat el camí cap al refugi Lluís Estasen, al qual arribem en uns 15 minuts. Passem de llarg del refugi per la seva esquerra, seguint el camí que ens durà cap al coll de Verdet. El camí va planejant, resseguint la pista que duu a Gisclareny, i que ens queda a sota nostre, a mà dreta. Travessarem un parell de tarteres, i encararem una forta pujada fins un arbre força característic, que ens sorprendrà al arribar-hi, doncs només en queda l’escorça. El camí torna a planejar i uns metres més enllà trobarem el trencall a mà esquerra (indicat amb la fita de PR groga i blanca) (1h). A partir d’aquí el camí comença a ser força costerut i va fent llaçades pujant amunt, amb unes vistes magnífiques de la cara Nord del Pedraforca.

Cara Nord del Pedraforca

Cara Nord del Pedraforca pujant cap al Verdet

El camí va pujant fins arribar al coll de Verdet (2:30h), un bon lloc per a fer una paradeta, gaudir de les vistes de la serralada del Cadí i del poble de Gòsol, que ens queda a l’altra banda del Pedraforca, i preparar-nos per a començar la part més divertida de l’ascensió: la grimpada. Des de Verdet seguim en direcció Sud aproximant-nos pel llom de la muntanya cap al gran mur de roca que forma el pollegó Superior, sempre seguint les fites. En un quart d’hora arribarem al principi de la grimpada. No és gaire complicada, però pot impressionar si no hi estem acostumats. En aquestes zones es pot arribar a acumular bastanta gent en èpoques d’estiu, i tardor, que sol ser quan més gent hi puja. Cal ésser civic, deixant passar sempre a la gent que vagi més ràpida que nosaltres, i vigilar molt i anar amb cura mentre pujem, ja que si no col·loquem bé peus i mans, podem deixar anar rocs avall que poden ferir a la gent que vé darrera nostre. .

Grimpada

Grimpada, arribant al cim Nord

Comença la part disfrutona de l’excursió. Si fem un cop d’ull enrera podrem veure tot el que hem recorregut, inclòs el refugi Estasen. Tenim dues opcions, anar a tota cresta buscant sempre l’aresta i el punt més alt (opció per als més agosarats, i perillosa), o seguir les marques grogues durant la grimpada. Nosaltres seguim aquesta segona opció. Amb aquesta ruta, haurem de pujar i baixar un parell de puntes abans d’arribar al pollegó Superior. Aquí teniu una vista des del cim Nord (la primera punta que haurem pujat) cap al Pollegó Superior. Arribarem al cim en qüestió de 20/30 min des del cim Nord (3:15h en total).

Pollegó Superior del Pedraforca

Foto de Cim

Des del cim podem contemplar tota la depressió central, fins a Montserrat, tota la serrelada del Cadí i els Pirineus al seu darrera. Després de les fotos pertinents, encarem la baixada fins a l’enforcadura, preparant-nos per a la tartera que ens espera. Tenim la opció de desviar-nos cap a l’esquerra i seguir en direcció al cim del Calderer, la punta que queda davant del Pollegó Superior, i a la qual s’hi accedeix mitjançant una instal·lació de cadenes fixes. Nosaltres deixarem aquesta opció i encararem tartera avall, patint la baixada durant uns 45 minuts. La baixada és força divertida i alhora perillosa, ja que la tartera comença a estar força descomposta i buida de pedres, amb la qual cosa és fàcil patinar i rascar-se el cul uns metres avall. Haurem de buscar sempre les zones més poblades de pedres per a que llisquin sota els nostres peus.

Tartera

Tartera vertical

Un cop arribats al final de la tartera (4:10h), i sempre seguint les fites grogues i blanques, trobarem el camí a la nostra esquerra que ens conduirà cap al refugi en una passejada més o menys plana (4:30h), i des d’aquí desfarem el camí fins arribar a l’aparcament del mirador de Gresolet (4:45h).

Referències Externes:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Pedraforca – El Pedraforca a la Viquipèdia

http://www.flickr.com/photos/henky81/sets/72157600195577032/ – Set de fotos de l’excursió a Flickr

3 respostes a 100 Cims – Pedraforca (2506 m.)

1. sandra escrigué:

Hola! voldria saber si es pot fer amb tranquilitat el pedraforca a principis de maig. o és massa d’hora?
    gracies

2. henky81 escrigué:

Hola Sandra,

Si quan dius amb tranquilitat et refereixes a no trobar-te amb condicions de neu, doncs crec que és massa d’hora, doncs segurament encara hi ha restes de neu i glaç.

Jo de tu m’esperaria a finals de Maig, encara amb més raó si no l’has fet mai ni tens experiència en terreny nevat.

No obstant, el més important és enganxar un bon dia, doncs la boira pot confondre molt si no coneixes el camí.

Salutacions,

3. Marc escrigué:

Es pot aparcar a prop el cotxe i es pot pujar facilment el cim del pedra forca