100 Cims – Puigsacalm (1513 m.)

Puigsacalm

El Puigsacalm des del coll de Bracons

El Puigsacalm és un dels cims més coneguts de Catalunya, i la seva estratègica ubicació, a cavall de les comarques d’Osona i la Garrotxa, fa que la seva ascensió sigui quasibé imprescindible per a qualsevol excursionista. Permet gaudir d’unes magnífiques vistes en totes direccions (Al Nord observarem els Pirineus Orientals; a l’Oest, la serralada del Cadí i el Pedraforca; A l’Est, la Garrotxa i la seva extensa quantitat de cims volcanics, i finalment, al Sud, el Montseny i la plana de Vic), i la ruta que detallaré a continuació és força bonica i distreta durant tota la seva durada.

Croquis Puigsacalm

FITXA TÈCNICA PUIGSACALM

Punt de Partida/Arribada: Coll de Bracons (Carretera BV-5224 de Sant Pere de Torelló a la Vall d’en Bas).
Data: 19/11/06
Horari: 2 h. de pujada / 1:15 h. de baixada.
Desnivell Acumulat: +-388 m.
Distancia: 6’7 km (Anar i Tornar).
Condicions: Es pot fer en qualsevol època de l’any, però és recomanable a la tardor, pels colors que agafa el bosc.
Dificultat: Fàcil.
Fites: Vermelles.

Ruta:

Aparquem al coll de Bracons, on hi ha un espai arran de carretera per aparcar, i grimpem per la paret de pedra que ens queda a la part tancada del revolt. Aquí comença el camí semi planer i tapissat de fulles (ja que era tardor quan vem fer la sortida) que anirà vorejant els diferents pics que componen la carena dels cingles de Puigsacalm. Així doncs, el camí ens anirà portant pels interiors dels boscos de la zona coneguda com els Clivillers, permetent-nos gaudir d’uns boscos preciosos. Arribarem al coll de Sant Bartomeu (40 min.) des d’on haurem d’agafar el corriol que puja a la dreta i amunt, oblidant-nos del camí ample que estavem seguint fins ara i que baixa cap a l’esquerra en direcció Sant Bartomeu de Covidases. Seguirem per aquí en direcció NE (sempre seguint les fites, encara que el camí és evident) fins arribar a la Font Tornadissa (1:30h), punt on podem reomplir cantimplores per afrontar el tram final. A partir d’aquí haurem de pujar en forta pendent fins a sortir de la fageda i arribar a un llom verdejat on trobarem el camí que puja des de Vidrà, on haurem de girar a la dreta tot seguint aquest nou camí, arribant d’aquesta manera als Rasos de Manter, amplia pastura amb una vista circular magnífica (Observant en direcció Oest podrem veure el Pedraforca i la serra del Cadí).

Rasos de Manter

Contrast de colors

Seguint pel camí, arribarem a una porta pel bestiar tancada a mà esquerra, per on hem de passar. Seguirem per unes pastures fins arribar a una creu, en record de Xavier Turró i Corominas (1:45h). Darrera la creu segueix el camí, quedant-nos un quart d’hora per arribar al cim. Trobarem algunes curiositats en aquest tram, com un pessebre sota l’arrel aixecada d’un arbre, o una farmaciola on la gent hi deixa productes de forma altruista, situada al peu del cim. Des de la farmaciola agafem el senderó que puja a mà dreta en una forta i dura pujada que supera el 35% d’inclinació que en 5 minuts ens deixa al cim.

Cim del Puigsacalm

Al cim, molt vent i molta gent. Però unes vistes espectaculars, tal i com ja he dit al principi del post. Us deixo les fotos de les diverses cingleres que podem veure:

Pirineus

Els Pirineus: Bastiments al centre

Els Pirineus: Puigmal

Pedraforca i Cad�

Serra del Cadí i Pedraforca

Serra dels Llancers

Referències Externes:

http://www.flickr.com/photos/henky81/sets/72157600203565493/ – Set de fotos de l’excursió al Puigsacalm a Flickr

14 respostes a 100 Cims – Puigsacalm (1513 m.)

1. […] No us explicaré com pujar-hi. Això ja ho han fet d’altres molt bé, com podeu veure al blog del Joan a https://muntanya.wordpress.com/2007/06/20/100-cims-puigsacalm-1513-m/ […]

2. Puigsacalm escrigué:

És de les meves favorites…. ho he de reconèixer…

3. Dolors escrigué:

Moltes gràcies per l’explicació tan ben detallada de l’excursió. Hi vam ser ahir i després de pujar al Puigsacalm vam arribar fins al Puig dels Llops, amb una pujada ben peculiar! El verd de les fulles dels faigs eren preciosos i la llum de la tardar dolça.

4. dolores escrigué:

Hoy en plena canicula hemos subido,muy bien explicado,gracias pues en algun punto hemos dudado de la ruta a seguir.la cima estaba llena de mosquitos y la visibilidad no era buena,tendremos que voler|!!!.

5. Joan i Tita escrigué:

Avui hem pujat des del Coll de Bracons amb una vista molt especial, doncs a les valls hi havia boira i semblava ben be un mar amb illes. És una excursió molt maca i recomanable en totes les époques.
    Tita i Joan
    5 de desembre de 2011

6. Sofia Soto escrigué:

Penso anar el 24 de febrer de 2013 .
    Serà la primera excursió del grup de 2ón d’àrab de l’ EOI de Barcelona.
    Gràcies !!!!

7. Lorena escrigué:

Una pregunta algu em podria dir si és recomanable pujar-hi al gener? o hi ha risc de neu o glaç?

• henky81 escrigué:

Hola Lorena, en general no crec que tinguis problemes, doncs és una zona verda i boscosa. Et pots trobar zones glaçades doncs hi ha molta part del recorregut que està a cara nord o zona obaga. Si hi trobaràs neu? Doncs depèn de l’estat de la zona, et recomanaria que miris la previsió de la meteo abans.

8. […] Puigsacalm es una de las montañas más preciosas que uno puede ver. Es sin duda, uno de aquellos lugares de […]