Ferrata Teresina – Montserrat

Mirador de Sant Jeroni

Mirador de Sant Jeroni al finalitzar la ferrata

Porto temps sense realitzar sortides a la muntanya per a caminar, i això és degut al “gusanillo” que m’ha picat per la escalada esportiva, que, tal i com m’havien dit, pica molt, molt fort. Així doncs, venia de gust realitzar una caminadeta, i va sorgir la possibilitat de realitzar aquesta magnífica ferrata que és la Teresina, a Montserrat. Em va donar molt bones i diverses sensacions. Al principi notava una barreja de neguit i il·lusió; un cop començada, no haig de negar que estava “cagadet”, sobretot en el pas del pont de roca (tingueu en compte que és la meva primera ferrata, i revisant ressenyes, la majoria la cataloguen com a díficil); a mida que anavem avançant, m’anava notant més confiat i començava a disfrutar-la, i la canal final va ser una explosió d’adrenalina i cansament. Un cop vaig veure la barana del mirador de Sant Jeroni, una grandíssima satisfacció em va recórrer el cos. Gran ferrata que tothom ha de provar de fer un cop a la seva vida.

L’aproximació es realitza des del monestir de Sta. Cecilia, a la carretera que va d’el Bruc al Monestir. Realment, és molt a prop si hi accedeixes des del trencall del peatge del monestir, uns 5 minuts en cotxe si hi arriba, tot i que ara la carretera es troba tancada degut a les esllavissades. Es puja en direcció a la canal de Sant Jeroni (trobareu un enllaç a ressenyes i plànols externs al final del post que us seran d’utilitat) i, un cop passada la font, trobarem la canal del Musclo que puja a mà dreta. La seguim durant uns minuts i just quan es torna més estreta, trobarem una grapa de ferrata tallada a mà dreta. Aquest és l’inici de la Teresina.

FITXA TÈCNICA FERRATA TERESINA

Punt de Partida/Arribada: Pàrking del monestir de Santa Cecilia.
Data: 07/12/2008.
Horari: 3 h. de pujada / 1:30 h. de baixada.
Condicions: Com en tota ferrata, s’ha de mirar d’evitar la pluja, les tempestes especialment, per la possibilitat de llamps (recordem que la instal·lació principal d’una ferrata és metàl·lica), i per a evitar relliscades amb les grapes i la roca molla, doncs les possibilitats d’abandonament durant la ferrata són quasibé nul·les. També s’ha d’anar amb compte amb la boira baixa que tot sovint afecta a la zona de Montserrat.
Dificultat: Difícil. És complicat catalogar-la havent-ne feta només una, però coincideixo en que té passos amb el material en estat una mica precari, i d’altres (sobretot la part final vertical amb una cadena) on es necessita força de braços per a pujar.

Ruta:

La Ferrata es pot dividir en dos trams: El primer mena cap a l’agulla de Santa Cecilia, mirador impagable del Bages i el Vallès, mentre que el segon és el que ens conduirà en forta pujada fins al punt més alt del massís de Montserrat, Sant Jeroni.

Pont de Roca

El pont de roca del principi de la ferrata

El primer tram no té gaires parts complicades, potser destacar el pont de roca que podeu veure a la fotografía anterior amb un bon pati que ajudarà a concentrar-se i descarregar una mica d’adrenalina per a seguir la ferrata. La resta no té cap complicació. Un cop haguem arribat al collet que hi ha abans de l’agulla, podrem triar dues opcions: Pujar a l’agulla, o seguir la ferrata, ja sigui realitzant un rapel d’uns 20 metres o utilitzant la instal·lació de mini-grapes. Al tanto amb aquest tram de desgrimpada, les grapes són petites, i desapareixen a 5 metres del camí per a donar pas a una cadena i una corda una mica perilloses (Precisament en Toni va caure en aquest tram i es va fer mal al turmell). Podeu veure aquest tram a la següent foto:

Baixant de l'agulla de Santa Cecilia

Baixant de l’agulla de Santa Cecilia

El segon tram consta de trossos de camí que discorren per bosc, sempre en forta pujada, que menen cap a una canal molt vertical i estreta, on ens trobarem un primer contrafort (la part més difícil de la ferrata) amb una cadena, que ens indica que haurem de tibar fort de braços per a pujar, utilitzant oposició amb el cos a l’altra paret. Podeu veure al Ricard obrint aquest tram:

Pujant el contrafort

Ricard fent oposició per a pujar

La veritat és que a mi em va costar força superar aquest tram, ja que no trobava bons peus i la roca estava humida, però al final ens en vem sortir amb una miqueta d’ajuda. Un cop superat aquest resalt, només queda pujar per una canal molt vertical que es va suavitzant a mida que arribem al final. Quan sortim de la canal, ens trobarem directament amb el mirador de Sant Jeroni, finalitzant així la ferrata. Per a baixar, haurem de seguir el camí des de Sant Jeroni fins a l’ermita que es troba a sota (5 minuts), i a partir d’aquí, tindrem dues opcions: Baixar per la canal de Sant Jeroni, empalmant amb la canal per la qual havíem començat a pujar, o seguir fins al monestir de Montserrat, com vàrem haver de fer nosaltres, ja que teníem el cotxe allà.

Arribant a Sant Jeroni

L’Àngel i jo arribant al mirador de Sant Jeroni

Salut i muntanyes!!

Referències Externes:

http://www.deandar.com/pdf/ferratas/teresina.pdf – Croquis de l’aproximació i la situació de la ferrata.

http://www.caranorte.com – Ressenya a caranorte.com.

http://www.flickr.com/photos/henky81/sets/72157610914676048/ – Galeria de fotos de la sortida a Flickr.

4 respostes a Ferrata Teresina – Montserrat

1. Joan Trullas escrigué:

Quina passada nois! Ara us falta fer, recomanat per aquest ordre, i si no les heu fet ja: Oliana, Centelles, i Baumes Corcades. I després cap a les Dolomites….

Joan Trullàs

2. henky81 escrigué:

Mirarem de seguir aquest ordre ;D Tant de bo que puguem anar a les Dolomites algun dia, vaig veure un cop un reportatge sobre la Haute Route Alpina i sobre les ferrates que hi ha allà i vaig flipar!

3. Esther escrigué:

Crec que també seria interessant que fessiu, Les Agulles Rodones i ara que l’han tornat a obrir la de Sant Feliu de Guíxols. dir que la de Centelles i les baumes Corcades és la mateixa, jo diria.
    Salut
    Esther

• henky81 escrigué:

Gràcies per les recomanacions Esther, i sí, tens tota la raó, Centelles i les Baumes Corcades són la mateixa ferrada. Personalment, tinc moltes ganes de fer la de Sant Feliu!